НАВЧАННЯ

Кожного року на базі Високогірного стаціонару студенти біологічного факультету Львівського національного університету імені Івана Франка проходять літню навчальну практику з ботаніки, зоології та загальної екології. Ці практики студенти проходять згідно з програмами практик. Практики відбуваються у терміни визначені навчальний планом.

Так, згідно з програмою, літня навчальна практика з ботаніки на базі Високогірного біологічного стаціонару відбувається у студентів першого курсу біологічного факультету, які навчаються за напрямом підготовки «Біологія». На ній студенти закріплюють знання отримані при вивчені курсів: "Мікологія та альгологія" і "Анатомія і морфологія рослин", а також набувають початкових базових знань для вивчення на другому курсі дисципліни "Ботаніка". Метою літньої навчальної практики з ботаніки є:

  • навчити студентів розрізняти у природі та описувати живі об'єкти на рівні організму;
  • оволодіти польовими і камеральними методами дослідження водоростей, грибів, лишайників і вищих рослин;
  • ознайомити студентів з видовим складом рослин, водоростей, грибів і лишайників Карпат і Передкарпаття;
  • ознайомити студентів із проявами взаємного впливу організмів та їх взаємодії з неживими компонентами середовища.

У результаті проходження практики студенти повинні:
Знати:

  • основні принципи і методи організації польових досліджень рослин, грибів, лишайників та водоростей;
  • назви їхніх основних представників із різних біотопів району проходження практики;
  • види, які потребують охорони;
  • прояв впливу господарської діяльності людини і туризму на природні біотопи.

Вміти:

  • збирати і фіксувати ботанічні та мікологічні об'єкти;
  • виготовляти колекції сухих і вологих препаратів;
  • закладати та виготовляти гербарні зразки;
  • самостійно знаходити місця існування основних видів вищих рослин, водоростей, лишайників і грибів та вести спостереження у природі;
  • аналізувати будову організмів у зв'язку з їх екологічними вимогами;
  • користуватись довідниковою літературою для визначення рослин.

Набути навички:

  • проведення польових досліджень;
  • збору матеріалу;
  • виготовлення ботанічних колекцій;
  • визначення рослин;
  • організації екскурсій у природу і ведення природоохоронної роботи.

Згідно з програмою літня навчальна практика з зоології безхребетних на базі Високогірного біологічного стаціонару відбувається також у студентів першого курсу біологічного факультету і на ній студенти закріплюють знання отримані при вивчені курсів: "Протозоологія" та "Зоологія безхребетних", а також набувають початкових базових знань для вивчення на другому курсі дисципліни "Зоологія хребетних". Метою літньої навчальної практики з зоології є:

  • навчити студентів розрізняти в природі та описувати живі об'єкти на організмовому та популяційному рівнях;
  • оволодіти польовими методами дослідження безхребетних тварин та методами камеральної обробки зібраного матеріалу;
  • ознайомити студентів з видовим складом безхребетних тварин Карпат і Передкарпаття;
  • ознайомити студентів із взаємним впливом організмів та їх взаємодією з оточуючим середовищем.

У результаті проходження практики студенти повинні:
Знати:

  • основні принципи і методику організації польових досліджень безхребетних тварин, їхнє систематичне положення;
  • основних представників фауни різних біотопів району проходження практики;
  • основних шкідників, паразитів та їх переносників;
  • види, які потребують охорони;
  • вплив господарської діяльності людини і туризму на природні біотопи.

Вміти:

  • у природних умовах проводити збір мікроскопічного зоологічного матеріалу у водному середовищі, враховуючи систематичне положення, екологічні та біоморфологічні особливості об'єкту за усталеними методиками;
  • у природних умовах проводити збір безхребетних тварин на різних стадіях їх розвитку, враховуючи систематичне положення, екологічні та біоморфологічні особливості об'єкту за усталеними методиками у наземних біотопах;
  • в умовах виробничої діяльності виготовляти об’єкти зоологічних колекцій безхребетних тварин, використовуючи обладнання, необхідні матеріали та реактиви;
  • в умовах виробничої діяльності складати наукові етикетки фіксованих проб, зразків та колекційних одиниць, керуючись правилами документування зібраного зоологічного матеріалу;
  • в польових умовах документувати зоологічні об'єкти, елементи їх структури та сліди діяльності, використовуючи сучасну фотографічну техніку;
  • в умовах виробничої діяльності визначати кількість тварин різних розмірних груп у пробах, використовуючи мікроскоп, бінокуляр та підрахункові камери різних типів;
  • в умовах польового стаціонару препарувати зоологічні об’єкти для подальшого їх вивчення у живому чи фіксованому стані за допомогою найпростішого обладнання;
  • в умовах лабораторії виготовляти препарати за допомогою скальпеля та інших необхідних інструментів;
  • в польових умовах визначити вид (рід чи родину) представника безхребетних тварини, користуючись відповідними польовими визначниками.

Набути навички:

  • проведення польових досліджень, збору матеріалу;
  • виготовлення зоологічних колекцій;
  • визначення тварин.

Студенти, які навчаються за напрямом підготовки «Екологія, охорона навколишнього середовища та збалансоване природокористування» на першому курсі проходять загально-екологічну практику на базі Високогірного стаціонару. Згідно з програмою на цій навчальній практиці студенти поглиблюють і закріплюють теоретичні знання одержанні під час вивчення теоретичних курсів “Біологія”, "Грунтознавство", "Гідрологія" та інших та знайомляться з основами фітоценотичних та флористичних, ландшафтно-екологічних досліджень.
Метою літньої загально-екологічної навчальної практики є:

  • формування вмінь щодо визначення екологічного стану території на підставі комплексного аналізу особливостей та закономірностей стану компонентів довкілля;
  • формування вмінь щодо визначення дії основних природних та антропогенних факторів на формування екологічного стану територій та його оцінки, зокрема на основі вивчення флори і рослинності основних біотопів гірських та рівнинних частин західних регіонів України;
  • оволодіння основними методами флористичних та геоботанічних, ландшафтно-екологічних досліджень.

У результаті проходження практики студенти повинні:
Знати:

  • найпоширеніші види вищих рослин флори та найважливіші біоценози регіону досліджень;
  • методики флористичних та геоботанічних досліджень рослинного покриву;
  • методику ландшафтно-екологічних досліджень.

Вміти:

  • індентифікувати види рослин;
  • визначати їх таксономічну приналежність;
  • складати списки видів флори і проводити аналіз флори;
  • виявляти склад і визначати структуру природних ценозів;
  • оцінювати вплив факторів середовища існування на рослинний покрив;
  • оцінювати чисельність та стан популяцій окремих видів.

Набути навички:

  • польових флористичних та фітоценотичних, ландшафтно-екологічних досліджень;
  • вивчення природних екосистем;
  • визначення екологічного стану територій.

Необхідно відмітити, що на базі Високогірного біологічного стаціонару можна проводити практики з ландшафтної екології, екоморфології рослин, географії рослин тощо.