Методологія і організація наукових досліджень

Тип: Нормативний

Кафедра: екології

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
103Іспит

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
1016професор Капрусь І. Я.БЛЕ - 11М

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
1016БЛЕ - 11Мпрофесор Капрусь І. Я.

Опис курсу

Метою вивчення нормативної дисципліни «Методологія та організація наукових досліджень» є дати студентам цілісне уявлення про загальну методологію, головні методи і методичні підходи в екології, інвайронментології, заповідній справі, сформувати у студентів знання про теоретичні та методичні основи здійснення наукових екологічних досліджень, оволодіти понятійно-термінологічним апаратом, застосовувати теоретичні знання, набуті упродовж навчання, в професійній діяльності; підготувати студентів до вирішення актуальних екологічних проблем, навчити їх застосовувати сучасні екологічні методи, планувати та організовувати наукові дослідження під час роботи за фахом .

Основними завданнями вивчення дисципліни “ Методологія і організація наукових досліджень ” є :

  • закріпити знання про теоретико-методологічні засади екології;
  • вивчити напрямки наукових досліджень з проблем охорони природи;
  • оволодіти методами планування і організації наукових досліджень;
  • закріпити навички: роботи з джерелами наукової інформації, визначення основних етапів наукової діяльності, розробки алгоритму наукового дослідження;
  • оволодіти головними сучасними методами і методичними підходами екології, інвайронментології і заповідної справи.Загальні та фахові компетентності:КЗ-6. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. КС-1. Знання на рівні новітніх досягнень, необхідні для дослідницької та/або інноваційної діяльності у сфері екології, охорони довкілля та збалансованого природокористування.КС-3. Здатність до використання принципів, методів та організаційних процедур дослідницької та/або інноваційної діяльності.КС-4.Здатність застосовувати нові підходи до аналізу та прогнозування складних явищ, критичного осмислення проблем у професійній діяльності. КС-8. Здатність до самоосвіти та підвищення кваліфікації на основі інноваційних підходів у сфері екології, охорони довкілля та збалансованого природокористування.Програмні результати навчання:

    ПР-03. Знати основні концепції природознавства, сталого розвитку і методології наукового пізнання. 

    ПР-06. Використовувати сучасні методи обробки і інтерпретації інформації при проведенні екологічних досліджень та/або інноваційної діяльності.

    ПР-07. Уміння самостійно планувати виконання дослідницького та/або інноваційного завдання та формулювати висновки за його результатами. 

    ПР-09. Знати сучасні методи та інструментальні засоби екологічних досліджень, у тому числі методи та засоби математичного і геоінформаційного моделювання.

    ПР-15. Уміти оцінювати ландшафтне і біологічне різноманіття та аналізувати наслідки антропогенного впливу на природні  середовища.

    Після завершення цього курсу студент буде:

    знати

    особливості екологічних проблем, охорони довкілля та збалансованого природокористування у транскордонних регіонах; 

    основні екологічні закони, правила та принципи охорони довкілля та природокористування;

    основні процеси впливу техногенезу на стан навколишнього середовища та способи виявлення екологічних ризиків, пов’язаних з виробничою діяльністю в прикордонних регіонах;

    нормативно-правові засади організації, охорони й використання територій та об’єктів ПЗФ в прикордонних регіонгах України;

    ключові території та об’єкти природно-заповідного фонду, що межують із країнами ЄС;

    основні принципи управління природоохоронними діями та/або екологічними проектами;

    міжнародні засади співробітництва в галузі заповідної справи;

    правовий режим спільних із країнами ЄС об’єктів природно-заповідного фонду;

    концепцію Європейської екологічної мережі;

    особливості організації наукової роботи на об’єктах природно-заповідного фонду з використанням міжнародного досвіду;

    вміти

    обґрунтовувати необхідність та розробляти заходи, спрямовані на збереження ландшафтно-біологічного різноманіття та формування екологічної мережі в прикордонних регіонах України;

    виявляти фактори, що визначають формування ландшафтно-біологічного різноманіття;

    розв’язувати проблеми у сфері захисту навколишнього середовища із застосуванням загальноприйнятих та/або стандартних підходів та міжнародного і вітчизняного досвіду;

    розробляти проекти і практичні рекомендації щодо збереження довкілля;

    планувати рекреаційну діяльність у межах ПЗФ у транскордонних регіонах;

    практично застосовувати теоретичні знання для вирішення природоохоронних проблем.

Рекомендована література

Основна література:

  1. Гнатів П. С., Капрусь І.Я., Хірівський П.Р. та ін. Екологія та середовищезнавство як науки і спеціальності. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету. Сер. Біол. 2019. № 2, 76. С. 64-71.
  2. Гнатів П.С., Нечай О.С., Хірівський П.Р., Капрусь І.Я., Бучко А.М. Cтановлення і сучасна концепція екології людини. Вісник проблем біології і медицини. 2018. Вип.1, том 1 (142). C. 11–15.
  3. Данильян О.Г., Дзьобань О.П. Методологія наукових досліджень: підручник. Харків: Право. 2019. 368 с.
  4. Євтушенко М.Ю., Хижняк М.І. Методологія та організація наукових досліджень [Навчальний посібник]. Київ: Центр учбової літератури. 2021. 350 с.
  5. Крушельницька О.В. Методологія і організація наукових досліджень: науковий посібник. – К.: Кондор, 2003. – 192 с.
  6. Пілюшенко В.Л., Шкрабак І.В., Словенко Е.І. Наукове дослідження: організація, методологія, інформаційне забезпечення: навчальний посібник. – К.: Лібра, 2004. – 344 с.
  7. Begon M., Townsend C.R. Ecology: From Individuals to Ecosystems. United Kingdom, Willey, 2021.

Додаткова література:

  1. Внутрішньопопуляційна різноманітність рідкісних, ендемічних і реліктових видів рослин Українських Карпат / [Царик Й. В., Жиляєв Г. Г., Кияк В. Г. та ін.]; за ред. М. Голубця і К. Малиновського. ― Львів : Поллі, 2004. ―198 с.
  2. Волгін, С.О. Гнатуш, В.В. Манько. Вид. 3-тє, випр. і доп. Львів: ЛНУ ім. І. Франка, 2012. 52 с.
  3. Гайченко В.А., Царик Й.В. Екологія тварин: Навчальний посібник. – Херсон: Олді-плюс, Київ: Ліра-К, 2012. 232 с.
  4. Дідух Я.П. Популяційна екологія К. : Фітосоціоцентр, 1998. 192 с.
  5. Злобін Ю. А. Основи екології.  К.: Лібра, 1998. 248 с.
  6. Екологія : підручник для студентів вищих навчальних закладів / кол. авторів; за заг. ред. О.Є. Пахомова. – Харків : Фоліо, 2014. – 666 с.
  7. Капрусь І.Я. Хорологія різноманіття ґрунтових тварин – актуальний напрям досліджень біогеографії та синекології. Журнал агробіології та екології. 2018.Т. 5, № 1. С. 14–31.
  8. Капрусь І.Я., Гуштан Г.Г., Гуштан К.В. Tetrоdontophora bielanensis (Сollembola) як об’єкт охорони та біомоніторингу. Моніторинг та охорона біорізноманіття в Україні. Серія: «Conservation Biology in Ukraine». 2020. Вип. 16, Т. 2. С. 112–114.
  9. Приклади оформлення бібліографічного опису у списку використаних джерел з урахуванням Національного стандарту України ДСТУ 8302:2015  (режим доступу до сайту: https://msu.edu.ua/library/wp-content/uploads/2019/02/pryklady-oformlennja-bibliohrafichnoho-opysu-zhidno-dstu-8302.pdf)
  10. П’ятницька-Позднякова І.С.  Основи наукових досліджень у вищій школі: навчальний посібник. – К.: Центр навч. Літер., 2003. – 116 с.
  11. Bowman W.D., Hacher S.D. Ecology. USA, Oxford University Press, 2021.

Інформаційні ресурси

http://www.franko.lviv.ua/lessons/chornozemy/chornozemy.pdf

http://www.nbuv.gov.ua/online-2009/

http://www.sciencedirect.com/

http://bioweb.lnu.edu.ua/studia/index.php

http://bioweb.lnu.edu.ua/ua/vid.php

http://bioweb.lnu.edu.ua/ua/new.php

http://lnu.edu.ua/faculty/biologh/wis/wis.htm

Силабус:

Завантажити силабус