Стрес: біологічні та соціальні аспекти

Тип: На вибір студента

Кафедра: біофізики та біоінформатики

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
616доцент Бура М. В.

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
616доцент Бура М. В.

Опис курсу

Мета: отримання майбутніми фахівцями знань про такий феномен як стрес, який дає можливість організмам пристосовуватися до різних форм середовища за рахунок універсального комплексу нейрогуморальних реакцій.

Завдання: студенти повинні опанувати основні принципи і теоретичні положення; вміти пояснити взаємозв’язок психічного і біологічного аспектів функціонування живих систем; вивчити біологічні проблеми стресу, пов’язані з фізичними та фізико-хімічними механізмами взаємодій, що лежать в основі біологічних процесів, молекулярних основ структури та функціонування субклітинних утворів, вміти виявляти загальні обміну речовин і енергії на рівні клітини, ідентифікувати шляхи та механізми трансформації різних видів енергії в живих системах. Акцентується увага на ролі особистості,  її  індивідуальних відмінностей в реагуванні, у розвитку і подоланні стресу.

В результаті вивчення даного курсу студент повинен

знати :

  • основніпоняття, теорії та моделі стресу;
  • класифікацію та характеристики стресових ситуацій;
  • особливості механізмів трансформації різних видів енергії в живих системах;
  • особливості протікання збудження по нервовому волокні;
  • фундаментальну і сучасну наукову літературу.

вміти :

  • застосовувати знання у практичній діяльності;
  • вирішувати тестові завдання;
  • володіти основами системного підходу до аналізу стресових явищ;
  • застосовувати на практиці знання механізмів трансформації різних видів енергії в живих системах;
  • уміти синтезувати знання в нових ситуаціях;
  • реферувати, оформляти і презентувати усні доповіді;
  • уміти здобувати нові знання, використовуючи сучасні інформаційні освітні технології.

Дисципліну атестовано Центром електронного навчання (протокол 307 від 18.07.2022).

Навчання відбувається на платформі Moodle, там є й силабус: для студентів денної форми навчання: https://e-learning.lnu.edu.ua/course/view.php?id=3815 з використанням Zoom і Telegram.

Рекомендована література

Базова

  1. Боярчук О. Д. Біохімія стресу: навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / О. Д. Боярчук ; Держ. закл. «Луган. нац. ун-т імені Тараса Шевченка». – Луганськ  : Вид-во ДЗ  «ЛНУ  імені Тараса Шевченка», 2013. – 177 с.
  2. Галецька І., Сосновський Т. Психологія здоров’я: теорія і практика.– Л.: Вид. центр ЛНУ ім. І. Франка, 2006.– 338 с.
  3. Наугольник Л.Б. Психологія стресу / Л.Б Наугольник. – Курс лекцій – Л.: Ліга- Прес, 2013. – 130 с.
  4. Околітенко Н.І. Основи системной біології / Н.І. Околітенко, Д.М. Гродзинський – К.: Либідь. – 2005 – 358с.
  5. Физиология адаптационных процессов. Руководство по физиологии /Под ред. П.Г. Костюка и др. М., 1986. – 635 с.
  6. Селье Г. Стресс без дистресса. / Селье Г. [Електронний ресурс]: Режим доступу: http://www.rulit.net/books/stress-bez-distressa-read-15443-1.html
  7. Лазарус Р.  Теория  стресса  и  психофизиологические  исследования // Эмоциональный стресс. – Л., 1970.
  8. Меерсон Ф. З. Адаптационная  медицина: механизмы и защитные эффекты адаптации / Ф. З. Меерсон. – М. : Hypoxia med., 1993. – 331 с.
  9. Chen (Ed.) Stress Resilience: Molecular and Behavioral Aspects. Academic Press, 2020. 373 p.

 Доподаткова

  1. Segerstrom S. C., Miller G. E. Psychological Stress and the Human Immune System: A MetaAnalytic Study of 30 Years of Inquiry // Psychol Bull. – 2004; 130(4): 601–630.
  2. Ганонг В. Фізіологія людини. – Львів: БаК, 2002. – 784 с.
  3. Клевець М.Ю. Фізіологія нервової, м’язової і сенсорних систем. – В кн.: Фізіологія людини і тварин: Навч. пос. – Львів: Вид-во Львів. ун-ту, 2000. – С.168-188.
  4. Владимиров Ю.И., Аргаков А.И. Перекисное окисление липидов в биологических мембранах. – М.: Наука. – 1972. – 252 с.
  5. Гойда Е.А. Биофизические аспекты раннего онтогенеза животных. – К.: Наукова думка. – 1993. – 224 с.
  6. Кові Стівен Р. 7 звичок надзвичайно ефективних людей. / Стівен Р. Кові; пер.  з  англ. О. Любенко. – Харків: Книжковий  клуб «Клуб  сімейного  дозвілля», 2012. – 384 с.
  7. Костюк П.Г., Зима В.Л., Магура Ш.С., Мірошниченко М.С., Шуба М.Ф. БІОФІЗИКА – К.: Видавничо-поліграфічний центр “Київський університет”, 2008. – 567 с.
  8. Санагурський Д.І. Об’єкти біофізики: Монографія. – Львів. Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2008. – 522 с.
  9. Шабанов Д. А., Кравченко М. А. Материалы для изучения курса общей экологии с основами средоведения и экологии человека. – Х.: ХНУ имени В.Н. Каразина, 2009. – 292 с.
  10. Greorgios Piperopoulos. Control your stress and manage your time. https://bookboon.com/en/control-your-stress-manage-your-time-ebook.

 

Навчальна програма

Завантажити навчальну програму

Силабус:

Завантажити силабус