Виробнича практика (бакалаври)
Тип: Нормативний
Кафедра: екології
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
6 | 6 | Диференційований залік |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
6 | БЛЕ - 31 |
Опис курсу
Виробнича практика – нормативна навчальна дисципліна відповідно до освітньо-професійної програми підготовки здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 101 Екологія, що проводиться в 6 семестрі в обсязі 6 кредитів (за Європейською Кредитно-Трансферною Системою ECTS).
Метою практики є розширення знань, умінь та навичок для застосування в професійній діяльності у сфері екології, охорони довкілля та збалансованого природокористування. Цілями є формування фахових компетентностей бакалавра екології, зокрема здатності до оцінки впливу процесів техногенезу на стан навколишнього середовища, виявлення екологічних ризиків, пов’язаних із виробничою діяльністю; здатності проводити екологічний моніторинг та оцінювати поточний стан навколишнього середовища; вміння використовувати сучасні інформаційні ресурси, методи збирання, обробки та інтерпретації результатів екологічних досліджень, розвиток соціальних навичок (soft skills): бажання діяти соціально, відповідально та свідомо; уміння працювати в команді.
Очікувані результати навчання
Загальні та спеціальні (фахові) компетентності:
КЗ-3. Здатність до адаптації та дії у новій ситуації.
КЗ-10. Навички міжособистісної взаємодії.
КС-5. Здатність до оцінки впливу процесів техногенезу на стан навколишнього середовища та виявлення екологічних ризиків, пов’язаних з виробничою діяльністю.
КС-7. Здатність проводити екологічний моніторинг та оцінювати поточний стан навколишнього середовища.
КС-10. Здатність до використання сучасних інформаційних ресурсів для екологічних досліджень.
Програмні результати
ПР-07. Розв’язувати проблеми у сфері захисту навколишнього середовища із застосуванням загальноприйнятих та/або стандартних підходів та міжнародного і вітчизняного досвіду.
ПР-08. Уміти проводити пошук інформації з використанням відповідних джерел для прийняття обґрунтованих рішень.
ПР-09. Демонструвати навички оцінювання непередбачуваних екологічних проблем і обдуманого вибору шляхів їх вирішення.
ПР-13. Уміти формувати ефективні комунікаційні стратегії з метою донесення ідей, проблем, рішень та власного досвіду в сфері екології.
ПР-14. Уміти доносити результати діяльності до професійної аудиторії та широкого загалу, робити презентації та повідомлення.
ПР-18. Поєднувати навички самостійної та командної роботи задля отримання результату з акцентом на професійну сумлінність та відповідальність за прийняття рішень.
ПР-21. Уміти обирати оптимальні методи та інструментальні засоби для проведення досліджень, збору та обробки даних.
ПР-23. Демонструвати навички впровадження природоохоронних заходів та проектів.
Після завершення цього курсу здобувач буде :
Знати:
- принципи організації науково-дослідних робіт у різних галузях
- екології;
- принципи планування експерименту і збору матеріалу (фактичного, емпіричного, теоретичного);
- методики виконання екологічних досліджень;
- існуючі інформаційні бази даних про екологічну ситуацію;
- способи мінімізації негативних впливів на екосистеми;
- сучасні засади збереження біорізноманіття;
- принципи складання екологічного паспорта;
- принципи проведення соціологічного дослідження;
- способи наочного представлення і візуалізації результатів наукових досліджень;
- принципи організації еколого-просвітницької діяльності відповідних установ регіону;
Вміти:
- володіти методикою збирання, обробки та інтерпретації результатів екологічних досліджень;
- оцінювати поточний стан навколишнього середовища;
- оцінювати рівень загроз на різних рівнях живого;
- застосовувати отримані знання під час виконання польових досліджень і експертиз;
- проводити екологічний моніторинг
- використовувати сучасні інформаційні ресурси;
- аналізувати роботу підприємств, установ і їх спеціальних підрозділів та складання їх екологічного паспорта.
- розв’язувати проблеми у сфері захисту довкілля із застосуванням загальноприйнятих і стандартних підходів міжнародного та вітчизняного досвіду;
- демонструвати навички оцінювання непередбачуваних екологічних проблем і обдуманого вибору шляхів їхнього вирішення; формувати ефективні комунікаційні стратегії з метою донесення ідей, проблем, рішень і власного досвіду у сфері екології.
Рекомендована література
- Андрієнко ТЛ., Попович С. Ю., Прядко О. І. та ін. Програма Літопису природи для заповідників на національних природних парків. К., 2002.102 с.
- Андрусевич А. та ін. Європейський зелений курс. Можливості та загрози для України. Аналітичний документ. Ресурсно-аналітичний центр «Суспільство і довкілля. 2020. 74 с.
- Бурковський Олексій. Земельна політика як ключовий та невід’ємний елемент екологічної політики України. Аналітична доповідь. Київ ; Чернівці : Друк Арт, 2022. 52 с.
- Владимирова О.Г., Сапко О.Ю. Нормування антропогенного навантаження на окремі складові довкілля: навчальний посібник для здобувачів вищої освіти спеціальності 101 «Екологія». Одеса: Одеський державний екологічний університет, 2022. 289 с.
- Гончарук В., Білявський Г., Ковальов М., Рубцов Г. Національна екологічна безпека та екологічна паспортизація водних об’єктів // Вісник Національної Академії наук України, 2009. 5. С. 22–29.
- Грищенко В. М. Про організацію ведення “Літопису природи” в заповідниках // Роль охоронюваних природних територій у збереженні біорізноманіття: Матеріали конф., присвяч. 1998. С. 8–10.
- Мамчур З. І., Джура Н. М., Антоняк Г. Л., Драч Ю. А. Переддипломна практика зі спеціалізації : методичні вказівки для студентів першого (бакалаврського) рівня спеціальності 101 – Екологія. Львів: Львівський національний університет імені Івана Франка, 2020. 44 с.
- Мудрак О. В. Методика створення екологічних паспортів заповідних об’єктів. URL: http://www. nbuv. gov. ua/e-journals/Nd/2009-1/09vcmmol. pdf.
- Осипчук А. Пропозиції з удосконалення стратегічного управління об’єктами екотуристичної діяльності // Economy and Society, 2022, 40. 9 с.
- Парчук Г. В. Програма Літопису природи: мета, завдання, очікувані результати // Заповiдна справа в Україні, 2003. 9 (2). С. 79–82.
- Пересоляк В. Ю., Романко В. О., Пересоляк Г. В., Яким В. В. Звіт про стратегічну екологічну оцінку детального плану території з метою уточнення положень генерального плану села Худльово, урочище «Замерки», для розміщення будівництва будинку фермера та інших господарських будівель та споруд Ужгородського району Закарпатської області. 2020. https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/31404
- Солошич І. О. Застосування науково-дослідної компетентності фахівцями-екологами в професійній діяльності // Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 45. 2014. С. 190–194.
- Стратегія розвитку Львівської області на період 2021-2027 років. URL: https://loda.gov.ua/upload/users_files/22/upload/948_Strategija.pdf
- Строкаль В. П. Екологічна паспортизація об’єктів господарювання за типами природокористування: теоретичне обґрунтування // Вісник Харківського національного аграрного університету імені ВВ Докучаєва. Серія: Ґрунтознавство, агрохімія, землеробство, лісове господарство, екологія ґрунтів, 2013. (2), 247–256.
- Antonyak H., Mamchur Z., Polishchuk A., Lesiv M., Hoivanovych N. Environmental impact of road transport // Sustainable Development and Human Health. Edited by Andrzej Krynski, Georges Kamtoh Tebug, Svitlana Voloshanska. Czestochowa: Publishing House of Polonia University “Educator”, 2020. Р. 61–74. https://dx.doi.org/10.23856/W1706
Інформаційні ресурси
- Екологічні паспорти регіонів – https://mepr.gov.ua/content/ekologichni-pasporti-regioniv.html
- Літопис Природи – https://cutt.ly/YH7rLB7
- Що має знати еколог, працюючи у ПЗФ (ведення Літопису Природи). http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/FIN7107.html